Jak vybrat celoodpružené kolo

Vybíráme celoodpružené kolo

Při výběru celoodpruženého horského kola do hry přijde velké množství rozličných modelů s ruznými zdvihy a zaměřením. Rozmyslete si proto, na jaké ježdění kolo chcete a kde se s ním budete nejčastěji pohybovat. Nižší zdvihy kolem 100 - 120mm se hodí na běžné ježdění, kolo velmi efektivně jede i na hladkém povrchu, snadno akceleruje a v terénu poskytne výrazně více pohodlí než kola s pevným rámem. S vyššími zdvihy jsou kola určena do náročnějšího terénu, jsou zde stabilnější a snáze překonají velké překážky a ostré sjezdy. Jsou také robustnější a odolnější, zároveň však ztrácejí při výjezdech a dlouhých pasážích po rovinách.

Co je celoodpružené kolo?

Celoodpružené kolo je horské kolo, které má odpružené přední kolo pomocí odpružené vidlice a také zadní kolo, které je umístěno na rámu, který má pohyblivou zadní kyvku, která je následně napojená na tlumič, ten zajišťuje chod a tlumení odpružení. Celoodpružená kola se rozdělují do kategorií podle velikosti zdvihu a jejich zaměření.

Zdvih vidlice nebo tlumiče je délka chodu vidlice nebo zadní stavby, která určuje, jak velké nerovnosti dokáže kolo pohltit a takzvaně odpružit. Nižší zdvihy mají spíše tužší charakteristiku, utlumí dobře střední nerovnosti a poskytují dobrou oporu při šlapání. Vyšší zdvihy si mohou dovolit velmi jemný chod a dokáží tak citlivě utlumit drobné nerovnosti a vibrace a díky velkému rozsahu pak snadno "vyžehlí" i velké nárazy, ať už od přejezdu kořenů nebo dopady po skocích.

Geometrie

Se zdvihem úzce souvisí geometrie celého rámu. Každé kolo je již od prvopočátku stavěno kolem zamýšleného zdvihu a vymazlená geometrie je teprve to, co kolu dodá jeho duši a charakter, předurčí jeho jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Nejčastěji porovnávané hodnoty jsou hlavový úhel(jak moc je "položená" vidlice), úhel sedlové trubky(posunutí sedla směrem nad zadní kolo), délka řetězových vzpěr(délka zadní stavby) a délka předního trojúhelníku(také se používá anglické označení Reach).

Hlavový úhel,

na obrázku jako "B", je asi nejvýraznější charakteristika kola. Jeho hodnoty se pohybují od 70° u XC kol až po 63° u čistě sjezdových speciálů.

Strmější (větší) úhel dělá z kola obratný stroj, který snadno mění směr a je snadněji ovladatelný na rovinách a do kopců. V těžším terénu je naopak náročnější s kolem přejet větší nerovnosti a můžete snadněji "přeletět" přes řídítka.

Položenější (menší) úhel zpomaluje odezvu kola na zatáčení a dělá jej stabilnějším, zároveň je přední kolo více předsazené a to výrazně pomáhá při překonávání velkých nerovností ve sjezdech. Na rovinách je pak kolo línější a má tendenci se "překlápět" do zatáček.

Úhel sedlové trubky,

na obrázku jako "C", má opět výrazný podíl na tom, jaký pocit z ovládání kola budete mít. Strmý úhel, kdy je sedlo více vepředu nad šlapacím středem, usnadní a zlepší přenos sil při šlapání. Kolo je živější, máte pocit, že "jde za pedálem", připadá vám velice rychlé. Položenější úhel naopak sedlo (a tím i celé těžiště) posouvá směrem dozadu, nad zadní výplet. Kolo má pak hravější charakteristiku, snadnějši se ovládá při jízdě z prudkého kopce a je snadné na něm zdvednout přední kolo, ať už před překážkou nebo při skoku.

Délka zadní stavby,

na obrázku jako "F", se podílí na pocitu ze stability kola. Delší zadní stavba zvyšuje stabilitu kola ve sjezdech, ale snižuje jeho točivost, kolo tak může být až líné. Delší zadní stavba také pomáhá v prudkých výjezdech, kolo je díky ní stabilnější. Naopak kratší zadní stavba dělá kolo hravější, opět je snadnější jej zvednout na zadní kolo, naopak ve výjezdech může kolo mít tendenci se překlápět.

Délka předního trojúhelníku,

také známá pod anglickým označením Reach ("Ríč") je vzdálenost (měřená horizontálně) mezi vrškem hlavové trubky a středovým složením. Bohužel, ne každý výrobce ji udává, ale pro sportovního jezdce, který při ostřejší jízdě vždy stojí v pedálech, je mnohem více vypovídající než délka rámu. Na moderních kolech je trend tuto vzdálenost zvětšovat a pro zachování celkové délky kola pak osadit kratší představec. Celková délka úchopu se nám nezmění a kratší představec nám zjednodušší ovládání kola v terénu a udělá jej stabilnějším.

Kategorie celoodpružených kol

Celoodpružená kola můžeme podle zdvihu dělit do několika kategorií. Není to však pevná škatulka a některá kola mohou využívat menšího zdvihu a přitom patřit geometrií mezi kola s vyšším zdvihem a také naopak. U každé kategorie najdete několik reprezentativních modelů, ale některé právě z těchto důvodů uvidíte třeba v několika. Dále pak záleží už na každém jezdci, jak si kolo upraví k obrazu svému. Zda-li jej bude ladit spíše do lehka a obratna, nebo naopak nazuje pořádné "traktory" a vydá se zkoumat těžší terény, než by se dle zdvihu příslušelo.

Giant Anthem

Crosscountry (zdvihy 80 - 110mm)

XC Celoodpružená kola jsou stavěná pro maximální efektivitu při šlapání a jízdě lehkým teréném. Základními stavebními kameny jsou nízká váha, sportovní posed a efektivita přenosu sil při šlapání, XC kola jsou i se systémem odpružení velmi lehká, střední třída váží kolem 12Kg, ty nejlepší pak kolem 10Kg, zdvih je nejčastěji 100mm.

GT Sensor

Trail (zdvihy 110 - 130mm)

Trailová celoodpružená kola jsou nejoblíbenější kategorií kol. Jsou velmi univerzální, neošidí vás o síly při delších výletech na hladkém povrchu a zároveň jsou hravé v terénu na lesních stezkách a trailech. Můžete na nich také závodit, zvládnou klasické české maratony jako je třeba Kolo pro život a zároveň je můžete vytáhnout na Singltrek pod Smrkem, kde budou jako doma.

GT Force

All-Mountain (zdvihy 130 - 150mm)

Kola zaměřená na All-Mountain jsou robustnější bráškové trailových kol. Jejich univerzalita spočívá v tom, že na nich můžete odjet těžké terénní pasáže na většině českých Enduro závodů, ale zároveň zvládnou celodenní výlety za dobrodružstvím. Pokud rádi jezdíte v terénu, kolu se nebojíte "naložit" ale zároveň potřebujete pouze jedno horské kolo, toto je kategorie pro vás. U lehkých modelů je možné se pohybovat kolem 12 Kg, střední třída má kolem 14 - 15 Kg.

Giant Reign

Enduro (zdvihy 150 - 170mm)

Kola se zdvihy kolem 160mm jsou již nekompromisními stroji, které jsou primárně určeny na zdolávání kořenitých a kamenitých lesních pasáží v prudkém svahu. Vysoká odolnost a robustnost se snoubí s geometrií, která je zaměřena na cestu z kopce v tempu ze kterého se tají dech. Rovinaté pasáže a stoupání jsou pouze nutným zlem, které je nutné "vyfunět" a lanovka je tak vítaným přepravním prostředkem. Ultradrahé a lehké speciály mají přes 13 Kg, ale běžná kola i 16 Kg.

GT Fury

Sjezdové speciály a parková kola (zdvihy kolem 200mm)

 Sjezďáky jsou bikeparková kola, na kterých jezdíte dolů oblečeni jako Power Ranger a nahoru se vozíte lanovkou, není na nich příjemné jezdit po rovině, do kopce je to již skoro nemožné. Odměnou vám jsou zdolané ty nejtěžší technické pasáže a velké skoky, které tato kola slupnou jako malinu. Absolutní odolnost je vykoupena vysokou vahou, která se pohybuje kolem 18 - 22 Kg.

Potřebujete poradit? Jsme tu pro vás!

Pomocí tohoto článku jste si snad udělali trošku přehled v možnostech a rozdílech mezi celoodpruženými koly. I tak se vám asi hlavou honí spousta otázek a nejasností. Od toho jsme tu my! Na drtivé většině popisovaných modelů máme již něco "odkrouceno" a známe je do podrobna. Přijďte se podívat k nám na prodejnu nebo nás kontaktujte e-mailem. Rádi s vámi probereme právě váš styl ježdění a doporučíme nejvhodnější kolo z naší nabídky i s ohledem na zvolený rozpočet.