Co je třeba na kole zkontrolovat před každou vyjížďkou, abychom v jejím průběhu nebyli nemile překvapeni? Těchto pár rychlých triků vám nezabere více než deset minut a ušetří spoustu možných trablů.

1. Nahustit pláště na správný tlak

Na podhuštěných pláštích je jízda více namáhavá, pláště se rychleji opotřebují a také hrozí zvýšené riziko defektu procvaknutím nebo v horším případě "svléknutí" pláště z ráfku při zatáčení nebo brzdění. Duše v jízdních kolech udrží tlak kratší dobu, než třeba gumy u auta a tak je dobré tlak zkontrolovat alespoň každých 14 dní, ideálně každý týden.

Proto pláště rukou zmáčkneme, abychom tlak vyzkoušeli. Pokud to nemáme "v ruce", připojíme pumpu a na tlakoměru tlak zkontrolujeme. Maximální hodnoty tlaku v jsou vždy na plášti na boku vyznačeny. Obecně se dá říci, že se budeme pohybovat v těchto rozmezích:

  • Horská kola: zpevněné cesty 3 - 3.5 bar, terén 2 - 2.5 bar, bezdušové pláště 1.5 až 2 bar
  • Trekkingová kola: 4 - 5.5 bar
  • Silniční kola: 23mm pláště 8 - 9 bar, 25mm pláště 6 - 7 bar

Pláště není třeba nafukovat na maximální možný tlak, jízda bude zbytečně nepohodlná a ztratíme část přilnavosti.

2. Vyčistit kluzáky vidlice a tlumiče

Cílem vidlice (u celoodpružených kol i tlumiče) je zvýšit pohodlí za jízdy a také zvýšit kontakt kola s nerovným terénem. Aby tuto funkci mohla plnit co nejlépe, je třeba, aby kluzáky pístu chodily zlehka a těsnící pouzdra nekladla zbytečný odpor. Kromě pravidelného odborného servisu (zhruba 1x do roka) můžeme své vidlici pomoci touto jednoduchou a snadnou údržbou, která nám prodlouží životnost vidlice a zlepší její krok.

Před každou vyjížďkou vezmeme suchý a čistý hadr a otřeme kluzáky(úzké nohy, které se zasouvají do těla vidlice/tlumiče), aby na nich nebyly nečistoty ani mastnota, na kterou by se mohl lepit prach. Můžeme také vzít silikonový sprej a nastříkat s ním gumová těsnící pouzdra. Silikon zvláčňuje gumu a zajistí nám, že pouzdra nebudou klást zbytečný odpor a budou dobře chránit vnitřnosti vidlice před nečistotami. Následně vidlici nebo tlumič několikrát stlačíme, aby se silikonový olej dostal i na vnitřní stranu pouzder a pak přebytečný olej otřeme hadrem do sucha.

3. Prohlédnout vůle nejběžnějších komponent

Na kole by nám správně nemělo nic drnčet nebo rachtat. Kolo zvedneme zhruba 5 až 10cm do vzduchu a pustíme jej na zem. Přitom jej stále držíme v ruce a snažíme se postřehnout, zda-li necítíme, že se někde něco klepe a drnčí. Nejčastěji se setkáme s vůlí v hlavovém složení, šlapacím středu nebo ložiskách výpletů. S těmi posledními dvěma nic narychlo neuděláme a proto bude dobré si domluvit servisní prohlídku v odborném servisu.

Vůli v hlavovém složení vyzkoušíme jednoduše tím, že se postavíme ke kolu, levou rukou chytneme přední brzdu a zabrzdíme. Pravou ruku přiložíme na rozmezí mezi hlavovou rámovou trubkou a korunkou vidlice. Následně stále držíme přední brzdu a zkusíme s celým kolem zahýbat mírně dopředu a dozadu (aniž bychom otáčeli řídítky). Pokud v pravé ruce cítíme, že se rám a vidlice vůči sobě pohybují, je vůle v ložiskách hlavového složení.

Stejný postup provedeme také v horní části hlavové trubky, kdy pravou ruku přiložíme opět na rám a na kroužky pod představcem.

4. Zkontrolovat upnutí kol v rámu

Pokud kolo občas převážíme v autě, je většinou nutné sundat přední a zadní výplet. Často se pak stane, že po návratu z výletu kolo z auta vyndáme a výplety nasadíme pouze ledabile, aniž bychom je řádně utáhli. Další týden hupsneme na kolo a hurá na vyjížďku. V tom lepším případě si uvolněného předního kola všimneme včas, v tom horším případě nám někde vypadne a my se seznámíme se zemskou přitažlivostí.

Předtím než vyrazíme proto zkontrolujeme upnutí kol v rámu kola. Stačí chytit rám kola a plášť zadního nebo předního kola a zahýbat s ním do stran. Neměla by tam být žádná vůle. Poté ještě zkusíme utažení páčky rychloupínáku, zda-li je dostatečně utažená, pokud ne, je třeba to napravit!

5. Kontrola brzd

Brzdy jsou zcela zásadním bezpečnostním prvkem kola a proto by jejich kontrola před každou vyjížďkou měla být naprosto nejzásadnější věcí.

Hned po předchozím bodu můžeme přejít plynule na kontrolu brzd. Nejdřív kolo zvedneme do vzduchu a zatočíme s ním, abychom zkontrolovali, že nám brzda nedrhne. Přední a hned potom zadní. Pak se chytneme řídítek a zmáčkneme několikrát obě brzdové páky. Jejich chod by měl být stejný, páka by se neměla propadat až k řídítkům a měla by mít jasný a pevný bod záběru. Pokud máme hydraulické kotoučové brzdy a páka má měkký a gumový chod nebo se nám propadá až k řídítkům, bude třeba zavést kolo do servisu.

6. Promazat řetěz

Suchý a/nebo špinavý řetěz se projevuje nepříjemným zkřípáním a také nám zhoršuje hladkost řazení a zvyšuje celkové opotřebení pohonu.

Pokud budeme dodržovat tento jednoduchý postup, údržba řetězu nám zabere minimum času. Stačí řetěz před jízdou otřít od nečistot do suchého hadru a následně každý článek namazat buď jednoduše sprejem nebo olejničkou. Doporučujeme vždy používat maziva určená na řetězy, protože mají lepší mazné vlastnosti a také vydrží déle, než univerzální oleje, které jsou příliš řídké.

Na kole mažeme pouze řetěz, všechny ostatní součásti pohonu - jako jsou ozubené převodníky u šlapacího středu, rolničky přehazovačky nebo kazeta s převody vzadu - se nemažou, nemají pohyblivé části a pouze by se na ně lepil prach a nečistoty.