Správně připravené lyže dokáží umocnit zážitek z tohoto krásného zimního sportu. Mnoho lidí má z "mazání" lyží velký respekt a z toho obrovského portfolia výrobků jim jde hlava kolem. V dnešní době jsou však vosky jednodušší a univerzálnější než kdy dřív. Ani rekreační lyžař, který netouží podávat velké výkony si dokáže vybrat produkt, který bude snadný na použití a poskytne mu kvalitní odraz a skluz.

Abychom vám pomohli se v nabídce zorientovat, sestavili jsme pro vás podrobnou příručku, ve které snadno naleznete návod i vhodné produkty pro vaši "mázu". V tomto prvním díle se podíváme na typy sněhu a jak ovlivňují skluzfaktory ovlivňující výběr vosku a nakonec na základy čištění a opravy skluznice.

Mazání má smysl

Každý, kdo jezdí na sjezdových a běžeckých lyžích nebo zkouší snowboard i jako úplný začátečník, dostane po namazání lyží úplně jiný pocit z jízdy. Jízda se stává mnohem zábavnější, jednodušší, rychlejší a hlavně bezpečnější. Výsledkem se stává sport mnohem zábavnějším, pohyb elegantnější, technika lepší. Zimní sporty tak nabídnou mnohem více zábavy.

Pro klasické lyžování jsou stejně důležité jak stoupací tak skluzové vlastnosti lyže, to platí jak pro amatéry tak profesionály. Dokonce i ve složitých podmínkách jako je ledová trať, správné voskování může pomoci k dokonalému stoupacímu efektu.

Základní typy sněhu a jejich vliv na skluz

Sníh je opravdu „dar z nebes”, přichází v nekonečných druzích. Sníh tak reaguje velmi citlivým způsobem na vnější vlivy jako vítr, slunce, oblačnost, změny teploty .... a neustále se mění. Abychom dosáhli co nejlepších skluzných vlastností musí být vosk plně přizpůsoben převažujícímu podílu druhu sněhu. Zde jsou nejdůležitější druhy sněhu a jejich vlastnosti:

Nový sníh

Nový sníh

Při nízkých teplotách vyvíjejí krystaly nového sněhu obrovský tlak na skluznici. V teplotách kolem 0°C krystaly naopak rychle ztrácejí tvar, tyto napůl roztáté krystaly vedou k vytvoření velké kontaktní plochy mezi lyží a sněhem čímž se zvyšuje brzdné tření.

 
Mokrý / Starý sníh

Starý / vlhký sníh

Kolem 48 hodin po sněžení mluvíme o starém sněhu. Zde je důležité rozlišovat rozdíl mezi velkými a malými krystaly. Malé krystaly mají větší hustotu a tudíž tvoří velkou kontaktní plochu, to znamená, že vytvářejí větší tření. Obecně platí, že staré sněhové krystaly jsou oblejší než krystaly nového sněhu a tím produkují menší tření.

Pokud jsou sněhové krystaly zahřáty nad 0°C začnou tát, tvoří se voda která vytváří velkou kontaktní plochu mezi lyží a sněhem a proto se zvyšuje tření (Vakuový efekt).

 
Umělý sníh

Umělý sníh

Na rozdíl od přírodního sněhu, krystaly umělého sněhu mrznou z venku směrem dovnitř. V případě čerstvého sněhu často nejsou krystaly vody úplně zmrzlé. Pokud zmrznou úplně, lámou se od sebe což vede ke vzniku ostrých hran. Pokud je umělý sníh vyráběn příliš brzo, vytéká z něj voda a vytváří vrstvu ledu. Vzhledem k tomu, že jsou uměle vyrobené krystaly 10x menší než krystaly přírodní, může být vyrobeno velké množství sněhu v krátkém čase. Znamená to ale také velké množství ostrých krystalů které s sebou přinesou i velké tření.

 

Faktory ovlivňující výběr vosku

Struktura na mokrý sníh

Teplota sněhu

Výrobci na baleních vosků vždy uvádí teplotu sněhu, pro kterou je daný vosk vhodný. Teplotu sněhu změříme pomocí teploměru. Je důležité zasunout teploměr cca 5 cm do sněhu ve stínu, aby nedošlo k chybnému měření. Za určitých podmínek okolo 0°C, hraje i 1°C velikou roli.

Druh sněhu

Je velmi důležité rozeznat druh sněhu (umělý, starý, nový, jemnozrnný…) Tento faktor získáme pomocí zkušeností a logickým přístupem k označení struktury sněhu. Rozhodující jsou velikosti a hrubost krystalů sněhu.

 
Struktura na mokrý sníh

Vlhkost vzduchu

Vlhkost vzduchu změříme pouze pomocí vlhkoměru. Obecně lze však odhadnout, že při sněžení, dešti, mlze nebo zatažené obloze je relativní vlhkost vzduchu i sněhu vysoká. Naopak při jasné obloze a mrazivém počasí bude vlhkost vzduchu nízká. TIP: při delších tratích, kdy se mění i nadmořská výška řádově o stovku metrů, je nutné počítat s tím, že se mění i povětrnostní podmínky a kvalita s druhem sněhu na trati. Proto je v takových případech lepší volit universálnější mazání, které se spíše přizpůsobí daným podmínkám.

Struktura skluznice

Struktura skluznice významně ovlivňuje skluzové vlastnosti lyží. Obecné pravidlo je, čím hrubší krystaly sněhu, tím hrubší struktura. Na závodní lyže je velmi důležité, ještě před mazáním zvolit správnou strukturu, o které se raději (pokud nepatříte mezi odborníky) poraďte ve specializovaných servisech, kde vám tu správnou strukturu skluznice doporučí. Pomocí brusného kamene, který je opracován diamantem Vám „vybrousí“ zvolenou strukturu do skluznice. V domácích servisech lze do běžeckých lyží strukturu vytvořit pomocí strukturovače, který však „drážky“ do skluznice pouze vytlačí. Tato struktura sice nemá tak dlouhou trvanlivost, ale je používána i špičkovými servismany a závodníky.

 

Čištění a opravy skluznice

Jakákoliv nerovnost nebo nečistota na skluznici ovlivňuje skluzné vlastnosti lyže, proto je pro dokonalý požitek z jízdy potřeba skluznici udržovat čistou a bez rýh. Ukážeme si, jak vyčistit skluznici pomocí odstraňovače vosků a také pokročilejší metodu pomocí vosku. Drobné opravy skluznice také zvládnete snadno i doma, větší opravy však raději svěčte odborníkům v servisech.

Odstranění vosku

Čištění skluznice odstraňovačem vosků

Pokud chceme mazat lyže, brousit hrany nebo jinak upravovat skluznici, musí být před tímto ošetřením čistá od nečistot i starých vrstev vosku.

K čištění skluznice můžeme použít TOKO Waxremover nebo Gel Clean – čističe, které nám skluznici očistí a nepoškodí.

1) Na skluznici naneseme pomocí spraye Gel nebo Waxremover a necháme chvíli působit.
2) Rozpuštěný vosk nebo nečistoty odstraníme pomocí Base Texu. Pokud na skluznici stále zůstane vosk, celou akci opakujeme.

Čištění skluznice měkkým voskem

Skluznici můžeme také důkladně vyčistit zažehlením měkkého skluzného vosku. Jako ideální doporučujeme vosk TOKO Cleaning & Hot Box, se kterým se díky nízkému bodu tání velmi dobře pracuje.

1) Vosk rozpustíme a naneseme na skluznici v dostatečné vrstvě a po celé její délce.
2) Necháme vychladnout na pokojovou teplotu (cca 5 minut) a škrabkou odstraníme.
3) Bronzovým a následně nylonovým kartáčem skluznici začistíme a vyleštíme.

TIP 1: pokud čistíme lyži od běžeckých stoupacích vosků, odstraňte v první fázi vosk plastovou škrabkou.

TIP 2 : po očistění skluznice Waxremoverem, nechte lyži cca 15 minut vysušit, na skluznici bude pak lépe držet vosk. 

 

Oprava skluznice pomocí reparačních tyčinek

Oprava skluznice

Opravné svíce TOKO Repair Candle slouží k drobným opravám poškozené skluznice běžeckých lyží, sjezdových lyží a snowboardů
(rýhy, vrypy...). Pomocí reparačních tyček můžeme jednoduše opravit chyby na skluznici.

1) Pomocí ocelové cidliny očistěte skluznici a okolí poškozené skluznice. Vhodné je zdrsnit vryp skelným papírem a dokonale odmastit.
2) Tyčinku zapálíme a nakapeme hmotu do poškozeného místa.
3) Rašplí nebo ocelovou cidlinou odstraníme přebytečný materiál.
4) Bronzovým kartáčem oživíme strukturu skluznice. 

 

Kam dál?

V tomto díle jsme se seznámili se základy výběru vosku, a ukázali jsme si, jak opravit drobné vrypy a poškození na skluznici a jak ji vyčistit a připravit pro nanesení nových vosků. V dalších dílech se již podíváme na samotné voskování, jak pro skluz, tak pro stoupání.